zondag 23 maart 2014

TAG | 28 reading questions


Een tag was al weer een tijdje geleden hier bij Boekboetiek en dus liet ik me bij de Lady Library inspireren door deze 28 reading questions!

Favoriete kinderboek?
Ik had veel verschillende favoriete boeken als kind, maar het meest gelezen boek is waarschijnlijk toch wel Pluk van de Petteflet van Annie M.G. Schmidt.

Wat lees je op het moment?
Ik lees nu (al de hele week) Illusie van Andrew Mayne. Een spannend boek, maar ik lijk er maar niet in vooruit te raken.

Slechte boekengewoonte?
Veel (vooral goedkope) boeken kopen om ze dan ongelezen in de kast te laten staan. 

Heb je een e-reader?
Jep! En ik ben er nog altijd heel blij mee. Hij is vooral handig voor de digitale recensieboeken.


Lees je liever een boek, of verdeel je liever je aandacht over verschillende boeken?
Meestal lees ik maar één boek, anders wordt het al snel te verwarrend. Als ik twee boeken tegelijk lees, is het meestal één fictieboek en één non-fictieboek.

Heb je andere boeken gewoontes gekregen sinds je voor een blog schrijft?
Ja, toch wel. Ik zal bijvoorbeeld sneller genres lezen die niet helemaal in mijn straatje passen. Ook maak ik veel meer notities tijdens het lezen. 

Favoriete boek wat je dit jaar hebt gelezen?
Het jaar is natuurlijk nog jong, maar het beste boek dat ik in 2014 uitlas vond ik Ooit zal ik je weer zien van Ellen Lina.

Kan je in de bus lezen?
Nee! En ook niet in de auto. Ik kan zelfs niet sms'en in de auto zonder kotsmisselijk te worden. Lezen in de bus is dus helemaal geen goed plan.

Wat zijn je voorwaarden om boeken uit te lenen?
Ik leen niet graag boeken uit. Ik wil dat de persoon aan wie ik mijn boeken uitleen er evenveel zorg voor draagt als ik zelf doe. Dat komt er op neer dat ik meestal alleen boeken uitleen aan mijn vader.

Maak je wel eens ezelsoren in boeken?
Neeeeeeee!! Oké, heel soms misschien. Als het echt niet anders kan. In pockets of zo.

Wat is jouw favoriete taal om in te lezen?
Nederlands. Mijn Engels is goed genoeg om Engelstalige boeken te lezen, maar het vraagt meer concentratie en het duurt langer dan in het Nederlands.

Wat zorgt ervoor dat je van een boek gaat houden?
Een combinatie van de schrijfstijl van de auteur, een originele plot en innemende personages die tot leven komen als ik het boek lees.

Een genre wat je bijna nooit leest (maar wat je meer zou willen lezen)?
Ik lees nooit fantasy of sci-fi. Het klinkt stom, maar ik heb vaak het gevoel dat mijn verstand te klein is voor dat soort boeken (of films). Ik snap ze domweg niet.

Favoriete biografie?
Ik ben niet zo'n fan van biografieën. Het zijn vaak heel dikke boeken en die schrikken me wat af. Wie me een goede biografie kan aanbevelen mag me altijd zijn/haar tip bezorgen!

Heb je ooit een zelfhulpboek gelezen?
Ja, best veel eigenlijk. Het zelfhulpboek waar ik het meest aan (gehad) heb was Hyperventilatie ontmaskerd van kinesiste Chris Lenaerts. Het heeft me voor een groot deel van mijn chronische hyperventilatie afgeholpen en ik kan het iedereen aanbevelen die last heeft van deze aandoening.

Hyperventilatie Ontmaskerd

Favoriete kookboek?
Ik ben zelf geen keukenprinses, verre van zelfs, maar kookboeken met desserts en/of chocoladerecepten vind ik altijd geweldig om in te bladeren. Er is alleen één nadeel van kookboeken doorbladeren: ik krijg er zo'n honger van!

Meest inspiratievolle boek wat je dit jaar hebt gelezen (fictie of non-fictie)?
Dit jaar heb ik nog niet heel veel inspiratievolle boeken gelezen, maar het boek dat me het meest aan het denken heeft gezet is Post voor mevrouw Bromley van Stefan Brijs.

Favoriete leessnack?
Tijdens het lezen eet ik meestal niet, tenzij een koekje of een stukje chocolade of zo. Ik heb er wel altijd graag thee bij.


Heeft een hype van een boek ooit het boek voor je verpest?
Gehypete boeken laat ik vaak aan me voorbij gaan. Ik heb gemerkt dat als ik ze toch lees, ze dikwijls toch niet zijn wat ik ervan verwachtte en dan ben ik heel teleurgesteld.

Hoe sta je tegenover het schrijven van negatieve recensies?
Ik vind het meestal heel moeilijk, zeker als ik weet dat de auteur de recensie zeker en vast gaat lezen. Een recensie is natuurlijk altijd heel subjectief, voor mijn negatieve recensie zijn er misschien tien positieve, of andersom. Toch probeer ik altijd eerlijk mijn mening te geven over een boek dat ik gelezen heb, ongeacht of die nu positief of negatief is.

Meest intimiderende boek waar je te bang en nerveus bent om in te beginnen?
Dikke boeken intimideren me meestal en dus durf ik voorlopig niet beginnen in de Century-trilogie van Ken Follett. Het verhaal spreekt me aan, ik lees er heel veel goede recensies over, maar drie van die pillen erdoor jagen, daar waag ik me voorlopig niet aan.

Boeken die ik het meest waarschijnlijk mee zou nemen op vakantie?
Mijn e-reader, dan hoef ik tenminste niet tussen boeken of kleren in mijn koffer duwen. Op vakantie lees ik het liefst luchtige, romantische boeken.

Noem een boek dat je niet kon uitlezen.
Er zijn boeken zat waar ik in begonnen ben, maar niet heb uitgelezen. Dat ik een boek niet uitlees kan verschillende redenen hebben, maar meestal stop ik met lezen omdat het verhaal me niet genoeg boeit om er nog tijd meer aan te verdoen, daarvoor is mijn leestijd te kostbaar!


Wat leidt je af tijdens het lezen?
Als ik echt in een boek zit, kan weinig me afleiden, maar om dat te laten gebeuren moet ik eerst een tijdje ongestoord kunnen doorlezen. Als ik tijdens het lezen van de eerste bladzijden afgeleid ben, vind ik het heel moeilijk om nog in het boek te komen. Afleiders zijn bijvoorbeeld de tv, muziek, pratende mensen, ...

Favoriete boekverfilming?
The Notebook! Nu ik het schrijf bedenk ik me dat ik hem dringend nog een keertje moet zien!

Hou je ervan om je boeken geordend te bewaren?
Ja! Mijn fictieboeken staan geordend op auteur, mijn non-fictieboeken staan gegroepeerd per onderwerp en van klein naar groot.

Zijn er (specifieke) boeken die je hebt vermeden, of vermijdt?
De erotische romans laat ik stilletjes aan mij voorbij gaan. Ik heb er wel een paar gelezen die ik goed vond, zoals de reeks van Nynke Laanstra, maar het gros van de spin-off's van Vijftig tinten grijs laat ik links liggen.

Een heerlijk guilty-pleasure boek?
Ik ben niet zo van de stationsromannetjes en de erotische boeken zijn ook niet mijn ding, maar ik kan helemaal opgaan in een romantisch zwijmelboek met een happy end en een wel heel aantrekkelijk mannelijk hoofdpersonage zoals Flame van Bernice Berkleef.


Tot de volgende keer!
Annelies

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk om te lezen!! Ik word ook misselijk als ik in de bus of auto lees, brrrr.

    Mag ik je tag overnemen Annelies??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke vragen, ik gebruik ze binnenkort ook een keer voor een blogpost.
    Zelf lees ik wel graag biografieën. Misschien dat je Anna van Annejet van der Zijl wel wat vindt. Is een bio over Annie M.G. Schmidt, ook best wel een aardig dikke pil, maar heel vlot geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen Miranda! Die biografie kende ik inderdaad nog niet, lijkt me wel de moeite. Ik schrijf hem op mijn lijstje!

      Verwijderen
  3. Leuke vragen én antwoorden!
    Bij mij is het qua concentratie zo'n beetje hetzelfde. Ik kan ook niet in de auto lezen, maar in de trein gaat het wel.
    Misschien dat ik de tag nog wel een keertje overneem voor op m'n blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben gelukkig niet de enige die niet kan lezen in de auto :-)

      Verwijderen
  4. Super leuke vragen en antwoorden, ik kan alleen lezen in de bus als ik gelijk begin en de route uit mijn hoofd weet anders totaal niet. En kan je antwoord bij de hype helemaal begrijpen dat heb ik ook

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je moet zeker toch lezen in Ken Follet. Hij schrijft kloefers van boeken, maar zijn zeker de moeite. Ik heb net 'Pillars of the Earth' gelezen. Fantastisch boek!

    BeantwoordenVerwijderen